onsdag, februari 14, 2007

när Iggy fick sin rutinkoll på BB upptäcktes det att hon hade ett blåsljud. man gjorde en extrakoll dagen efter och då det fortfarande var där, blev vi remitterade till Barnkardiologen i Lund. på med kläderna, ner med Iggy i en lånad barnvagn och ut på promenad genom kulverterna under Universitetssjukhuset i Lund för att göra EKG och ultraljud. allt gick så fort att jag hann inte riktigt tänka efter och jag hann aldrig komma så långt i mina tankar att jag blev rädd utan jag var mest glad för att jag höll på att lära känna Iggy.
Barnkardiologen var ett färgglatt ställe som såg ut som ett lyxigt dagis, personalen var mjuk och Iggy fick ett litet klistermärke för sin fina insats medans jag fick ett visitkort att spara ifall jag fick jobbiga tankar eller frågor innan vi skulle komma på återbesök. det var inte förrän någon vecka senare som det hela faktiskt slog mig. hur viktigt ett litet hjärta faktiskt är, hur ett hjärtfel kan påverka resten av kroppen och hur mycket som egentligen kan gå fel.


ovan ser ni Iggys hjärta 2 dagar efter hennes födelse. det är tur att kardiologen visste vad han gjorde och kunde skilja skuggor från andra skuggor, för hade jag inte vetat vad ultraljudet föreställde hade jag inte haft en aning. en laxkotlett? en pepparkaksgubbe?

attans många barn i Sverige föds med hjärtfel. en del har det värre medans andra har det lindrigare. Iggy är en av barnen i den senare kategorin och även om hennes hjärtfel verkar håller på att läka helt och hållet, så är jag väldigt medveten om att utan den forskning som finns, hade allt inte varit lika enkelt.
istället för att leka Cupid alternativt Don Juan(a) på Alla hjärtans dag så kan man tänka på vad ett hjärta faktiskt är. idag är nämligen även
Alla barnhjärtans dag, ett initiativ taget av Hjärt & Lungfonden. strunta i blommorna och chokladen, skänk en peng eller iallafall en tanke.

8 kommentarer:

Johnny sa...

Jag skänker en tanke till Iggy och hans små kollegor.

The Pale Green Woman sa...

Lilla Iggy! Vet inte om det är mycket peppning men jag har en kamrat som nu närmare sig 40, har alltid haft blåsljud men alltid mått bra, idrottat i alla år.

Översättarhelena sa...

Mitt mellanbarn (nu sexton) hade blåsljud pga. ett litet hål mellan förmaken när han föddes, men det hade växt ihop redan när han var 1½. Men jag ändå oron ... Och då kan man knappt förstå hur det är för barn med allvarliga hjärtfel. Bra idé att skippa det kommersiella alla hjärtans dag-firandet och tänka på hjärtebarnen i stället.

Översättarhelena sa...

Men jag minns ändå oron, skulle det ju vara.

Desirée sa...

Tur i oturen att du bor där det finns kunnigt folk. Jag har haft bekanta med barn med hjärtfel som har fått åka runt halva Sverige (till Lund), allt blir så mycket mer dramatiskt då.

Maleandro sa...

Hoppas verkligen att allt löser sig till det bästa för Iggy...
Massor med kramar till både dig och Iggy

schmut sa...

tack.

cree sa...

hey ho, här är ett till gammalt blåsljud (och se bara hur illa det gick för mig ;-)). önskar verkligen att alla kunde sluta med dumma rosor och chokladaskar och lägga pengarna på viktiga saker istället. åtminstone en dag på året.